De (On)Zin van Sociale Media voor KMO’s

TL;DR Sociale Media zijn enkel belangrijk voor zover ze deel uitmaken van de leefwereld van je klant én van die van je toekomstige klant.

“Wat is jouw Sociale Media Strategie?!?” Of je nu de slager om de hoek bent, een verdeler van vorkheftruckonderdelen of een keten van 300-winkels: iedereen heeft zich al eens geconfronteerd gezien met deze haast hysterische bevel-vraag. 

Sociale Media - aanwezigheid heeft enkel zin als je daarmee je klant bereikt

Sociale Media zijn ondertussen zo oud dat het concept “buzzword” gedateerd aanvoelt. Hoe dan ook wekt het de nodige onzekerheid op bij ondernemers en marketing-verantwoordelijken. “Moet ik op sociale media aanwezig zijn?” of  “Welke Social Media-Strategie moet ik aanhouden?” Deze vraag houd je niet per se uit je slaap, maar het verziekt mogelijk een anders vredevolle koffiepauze.

De vraag is ook overbodig – voor wie dan ook.

Ze is enerzijds het equivalent van “moet ik een vitrine voor mijn slagerij zetten?”, anderzijds  staat ze gelijk met het overwegen van een 1+1 gratis-actie op doodskisten.

Meer Inzicht - schrijf je gratis in!

Wat willen daarmee zeggen?

Sociale Media zijn eerst en vooral Media. Dat wil zeggen: een middel tot communicatie. Net als de radio, de televisie, het uithangbord van je zaak of je conversatie met de klant in de winkel of op een bedrijfs-event dat zijn.

De centrale vraag is: wie zijn je belangrijkste klanten – of je belangrijkste toekòmstige klanten? Hoe komen ze in hun dagelijks leven dingen te weten? Wie of wat zijn hun info bronnen? Waar spenderen ze hun tijd?

De antwoorden op deze vragen – samen met de boodschap die je wil verspreiden – leiden tot een communicatiestrategie.

Wil je alvast een glimp van de sociale media die je (toekomstige) klanten gebruiken? Onder een overzicht door de mensen van Buffer, op basis van dat van het Pew Research Center. Hoewel de analyse is toegespitst op de VS, komen de trends wel overeen met België.

Noteer dat dit over de internetgebruikers gaat. Wat betreft Belgïe heben 4 op 5 huishoudens verbinding met het internet.

Waar zitten jouw klanten?

Waar zitten jouw klanten?

Veel Succes!


Interessante bijdrage? Laat het blijken door deze zelf te delen met je contacten, via de knoppen onder deze post, bedankt!

Op de hoogte blijven? Schrijf je al vast in op Pb-a’s gratis nieuwsbrief.

Alternatief kan je de bijdrages ook blijven volgen door de “volg deze blog”-knop rechtsboven de pagina of “follow company” aan te klikken op onze LinkedIn bedrijfspagina. Zo blijf je op de hoogte van nuttige marketingtips voor ondernemers! Je kan ook een bezoekje brengen aan onze website, of een mailtje sturen.

 

 

Plaats een reactie